boek Paardentaal

Sharon Wilsie boek Paardentaal review

Het boek Paardentaal is geschreven door Sharon Wilsie. Zoals de naam al verklapt, gaat dit boek over paardentaal. Ze heeft maandenlang bestudeerd hoe paarden met elkaar communiceren. Ze is gaan uitproberen wat er gebeurt als ze zélf gebruik maakt van diverse ademhalingen, aanrakingen, gebaren en rituelen. En het levert bijzondere resultaten op. Ik kan alvast vertellen, ik ben om! Diverse dingen heb ik zelf uitgeprobeerd bij verschillende paarden, en het werkt echt!

Boek Paardentaal: een onmisbare gids voor paardeneigenaren!

Dat paarden en mensen niet op dezelfde manier met elkaar communiceren, is helder. Mensen maken vooral gebruik van het gesproken woord. Ze laten zich nog wel eens om de tuin leiden door mooie woorden en missen soms de ware betekenis achter de woorden. Een paard laat zich niet op die manier voor de gek houden. Je kunt hem met lieve woorden aanspreken, maar als je eigenlijk boos of ongeduldig bent, zal hij dat waarnemen. Maar hoe werkt die communicatie tussen paarden nu? In het boek Paardentaal legt SharonWillis dit stap voor stap uit. Het boek is daardoor ontzettend praktisch. Je kunt direct zelf dingen gaan uitproberen. Ze noemt zo negen manieren om te ademen en ze betekenen voor paarden allemaal iets anders. Hoe gaaf is het om dat te weten en te herkennen!

Meer inzicht in je paard dankzij Sharon Wilsies uitleg

Spelende paarden
Deze twee paarden spelen met elkaar. Ze raken elkaar aan op de neus, dezelfde plek waarmee wij vaak het hoofd van ons af willen duwen!

Een deel van wat Wilsie vertelt, wist ik al wel. Maar andere dingen absoluut niet. Een paard dat opdringerig is, duwen we vaak weg bij de neus. Ik wist niet dat dit voor paarden eigenlijk een uitnodiging is tot spelen! Kun je je voorstellen wat een miscommunicatie er kan ontstaan door zo’n simpel gebaar! Ook als paarden langs hun been gaan wrijven tijdens les of training, ben ik tegenwoordig extra alert. Dit kan namelijk een teken zijn van ongemak (meestal mentaal). Door langs het been te wrijven, komen wat hormonen vrij die het paard een geruster gevoel geven. Wat ik ook gemerkt heb, is dat hoe vaker je een paard in zijn taal aanspreekt, hoe makkelijker het gaat. Is een paard echt enorm afgesloten, zul je meer geduld moeten hebben. Maar dankzij het boek Paardentaal heb ik nog meer inzicht in het gedrag van de paarden waarmee ik werk.

Waardering van het boek Paardentaal

Paardentaal van Sharon Wilsie zou door elke eigenaar of verzorger gelezen moeten worden. Miscommunicaties en onbegrip zullen zo veel minder vaak voorkomen. Bovendien is het een heel praktisch toepasbaar boek. Je kunt er zelfs al mee aan de slag als je paard op stal staat. Het begroetingsritueel is inmiddels een vaste gewoonte aan het worden voor mij en mijn paard. Daarnaast is het boek met humor geschreven, goed leesbaar en wordt alles ondersteunt met verhelderende foto’s. Een ★★★★ (uitstekend) boek!

Boek Paardentaal BestellenPaardentaal gegevens en bestelinformatie

– Titel: Paardentaal
– Schrijver: Sharon Wilsie en Gretchen Vogel (V.S.)