Droompaarden logo

Recensie Een Schat van een Pony Gertrud Jetten

Recensie Een Schat van een Pony

Hier lees je mijn recensie van het kinderboek Een schat van een pony, geschreven door Gertrud Jetten. Droom mee met Emma, die via een Schleich paardje (Schleich paarden zijn beeldjes van allerlei paardenrassen die mensen verzamelen) in een andere wereld terecht komt. Waar, dat weet ze niet van tevoren. Dit keer is het een Dartmoorpony uit een film die Emma samen met haar vriendin Teuntje kijkt, die haar inspireert om een Schleich beeldje van een Dartmoor te kopen. Hoewel Teuntje eigenlijk meer geïnteresseerd is in de kleren en sieraden van de hoofdrolspeelster, gaat ook zij mee op avontuur. Emma is verdrietig om haar lievelingspony Espresso, hij heeft een nare, grote wond en moet naar de kliniek. Net nu ze eindelijk op hem heeft mogen galopperen. Teuntje gaat mee om haar vriendin te steunen, en hoopt stiekem dat ze net als de actrice in de film, ook in zo’n mooi karretje mag rijden.

Een schat van een pony

Avonturen in van Een Schat van een Pony

Natuurlijk lukt het Emma en Teuntje om in de andere wereld te komen. Daar ontmoeten ze Regina, dierenarts éneigenaresse van de Dartmoorpony uit de film die Emma en Teuntje hebben gezien. Zelfs het koetsje, dat Teuntje zo mooi vond, is daar. Teuntje en Emma beleven er bijzonder avontuur, met kastelen, het koetsje en Glenn, de pony van Regina. Ze raken zo erg in de nesten, dat het maar de vraag is of ze nog terug komen. En dat terwijl Emma juist geleerd heeft van Regina hoe ze een verband moet aanleggen. Dat zou fantastisch van pas komen bij Espresso… Want of hij beter wordt, is nog maar zeer de vraag.

Eindoordeel Een Schat van een Pony

Ik heb inmiddels diverse boeken van Gertrud Jetten gelezen, en wat me opvalt, is hoe veelzijdig ze is. Ze weet diverse leeftijden aan te spreken, van jonge paardenfans, tot de wat oudere liefhebbers (of zelfs volwassenen). Maar ook in stijl zijn er verschillen. Dit droompaardenboek is er één om echt in weg te dromen. Een verhaal waarin álles kan. Persoonlijk heb ik meer met de wat realistischer geschreven boeken, maar dat is vooral een kwestie van smaak. Ik weet zeker dat er heel veel paardengekken zijn die zich enorm kunnen herkennen in de dromen die Gertrud voor ze creëert. En als altijd, is ook dit boek vlot en prettig leesbaar geschreven.

Emma probeerde Glenn er zo veel mogelijk langs te sturen, maar ze kon niet voorkomen dat de koets door een kuil stuiterde. ‘Als hij maar niet kapotgaat,’ riep ze bang.
Teuntje reageerde niet. Strak keek ze in de verte. Suzanne sloeg rechts af een bospad in en verdween uit het zicht.

‘We moeten sneller,’ riep Teuntje.